Har du opplevd et forsinket eller kansellert fly på vei hjem fra ferie? Mange reisende er ikke klar over at de i slike tilfeller kan ha krav på kompensasjon eller assistanse fra flyselskapet. I denne artikkelen får du en oversikt over hvilke rettigheter du har som passasjer og hvordan du går frem for å gjøre krav gjeldende.
Når gjelder reglene?
Dine rettigheter som flypassasjer er fastsatt i EU-forordning 261/2004, som også gjelder i Norge . Reglene gir deg minimumsrettigheter dersom:
- flyet ditt blir kansellert,
- det oppstår forsinkelse, eller
- du blir nektet ombordstigning,
Så lenge visse vilkår er oppfylt.
Reglene gjelder i disse tilfellene:
-
Flyvninger fra EU/EØS land, uavhengig av hvilket flyselskap du bruker.
-
Flyvning til EU/EØS fra et land utenfor EU/EØS med et EU-registrert flyselskap.
-
Du flyr innad i EU/EØS, uansett om flyselskapet er EU-registrert eller ikke.
Flyet ditt blir kansellert. Hva nå?
Når regnes flyet som kansellert?: Et fly regnes som kansellert når en planlagt flyvning, som det var reservert minst én plass på, ikke blir gjennomført.
Du har rett til tre alternativer:
Hvis flyet ditt blir kansellert, har du krav på å velge ett av disse tre:
- Full refusjon av billetten.
- Ombooking til et annet fly så snart som mulig.
- Ombooking til et senere tidspunkt som passer deg
Rett til forpleining:
I tillegg til ombooking eller refusjon, har du krav på forpleining mens du venter.
Det inkluderer:
-
Mat og drikke i forhold til ventetiden
-
To gratis telefonsamtaler, e-poster, telex-eller faxmeldinger.
-
Hotellovernatting i tilfeller hvor et opphold på en eller flere netter blir nødvendig
-
Transport mellom flyplassen og overnattingsstedet (hotell eller annet).
Kompensasjon: Hvor mye har du krav på?
Du kan også ha krav på økonomisk kompensasjon. Summen avhenger av lengden på reisen:
a. € 250 for alle flygninger på 1500 km eller mindre.
b. € 400 på flyvninger innen EU/EØS på mer enn 1500 km og på alle andre flyvninger på mellom 1500 og 3500 km.
c. € 600 på flyvninger som ikke står oppført i a) eller b) ovenfor.
Når får du ikke kompensasjon?
Du har ikke krav på kompensasjon dersom:
- Du ble varslet minst 14 dager før kansellasjon.
- Du ble ombooket til en flyvning med lite tidsforskjell.
- Kansellering skyldes ekstraordinære omstendigheter.
Når kan kompensasjonen halveres?
Flyselskapet kan redusere kompensasjonen med 50 % dersom du blir ombooket og ankommer din endelige destinasjon nesten i tide, altså uten for stor forsinkelse.
Kompensasjonen kan reduseres dersom du ankommer innen:
a) 2 timer på reiser opptil 1500 km.
b) 3 timer på reiser mellom 1500-3500 km eller lengre innen EU.
c) 4 timer på reiser som ikke faller inn under a) eller b).
Flyet ditt er forsinket. Hva har du krav på?
Blir flyet ditt forsinket, har du visse rettigheter. Etter et visst antall timer, avhengig av hvor langt du skal, har du krav på mat, drikke og i noen tilfeller økonomisk kompensasjon. Her får du oversikten.
Forpleining og assistanse
Når forsinkelsen når et visst omfang, har du krav på samme type bistand som ved kansellering, altså:
- Mat og drikke i forhold til ventetiden.
- To gratis telefonsamtaler, e-poster, telex- eller faxmeldinger.
- Hotellovernatting og transport dersom du må vente over natten.
Dette gjelder dersom avgangen blir forsinket med:
a) To timer eller mer på flyvninger på 1500 km eller mindre, eller
b) Tre timer eller mer for alle flyvninger innenfor EU/EØS på mer enn 1500 km og for alle andre flyvninger på mellom 1500 og 3500 km, eller
c) Fire timer eller mer for alle flyvninger som ikke faller inn under a) eller b).
Nektet ombordstigning: Hva har du krav på?
Blir du nektet å gå om bord på flyet, typisk fordi flyet er overbooket, har du flere rettigheter.
Du har krav på:
-
Valg mellom refusjon eller ombooking.
-
Mat, drikke og eventuell overnatting.
-
Rett til kompensasjon.
Hvordan går du frem?
- Dokumenter alt: Boardingkort, kvitteringer, e-poster og eventuell kommunikasjon med flyselskapet.
- Kontakt flyselskapet: Bruk nettskjema eller kundeservice for å sende inn ditt krav.
- Følg opp: Hvis du ikke får svar innen rimelig tid, ta kontakt igjen for å følge opp saken.
- Klag til klageorganet: Dersom flyselskapet avviser kravet uten gyldig grunn, kan du klage til det nasjonale klageorganet i landet hvor hendelsen fant sted. For eksempel: Hvis flyet ditt fra Tyskland til Norge blir kansellert, må du klage til det tyske klageorganet.
Trenger hjelp for å kreve kompensasjon?
Sjekk ut Advokatguiden og finn en advokat som kan hjelpe deg!